سوالات متداول صیغه

پرسش: آیا تلفنی هم می‌شود از خانمی‌تقاضای صیغه کرد و حاج اقا در دفتر ازدواج از لحاظ قانونی صیغه محرامیت خواند؟ یعنی یکی از ما حضور داشته باشد. نبود خانم در محضر که شهرستان تشریف دارد مشکل ساز نیست؟

پاسخ: مشخص بودن زوجه و زوج شرط صحت عقد است. بنابراین اگر عاقد دو طرف را می‌شناسد و مطمئن است که آن شخص پشت تلفن خود زوجه است مشکلی ندارد.

پرسش: با خانمی‌آشنا شدم که ۸ ماه از همسرشون جدا زندگی می‌کنند و رابطه‌ای نداشتند. اینکه سه ماه عده‌شون خیلی وقته که گذشته است، می‌توانیم به محض طلاق، صیغه کنیم؟ یا اینکه حتما باید از زمان طلاق‌شون سه ماه بگذرد؟

پاسخ: بعد از ثبت و اجرای طلاق عده شراع می‌شود.

پرسش: آیا نکاح موقت بدون ثبت در محضر ارزش قانونی دارد. آیا زوجه می‌تواند از طریق دادگاه نسبت به حق وحقوق خود شکایت کند؟

پاسخ: برگه صیغه‌نامه و یا دفترچه صیغه و یا شواهد و مدارکی دال بر این نکاح موقت داشته باشد، می‌تواند از طریق دادگاه اقامه دعوی کند.

پرسش: برگه صیغه نامه یا دفترچه صیغه تنها به زوجه داده می‌شود و یا نسخه دیگری هم موجود است؟ آیا عقد موقت ثبت محضری می‌شود؟ درصورت فقدان اوراق صیغه نامه زوجین یا به هر دلیل ثانویه امکان استعلام فردی و یا قضایی محفوظ است یا خیر؟

پاسخ: صیغه‌نامه یا یک برگ هست و یا دفترچه‌ای که معمولا دفترخانه و یا عاقد شرعی بایگانی از آنها نگه داری نمی‌کند که بعدا به مراجعه کننده بدهد. این صیغه‌هایی که در جامعه انجام می‌شود ثبت محضری نمی‌شود، یعنی زوجین نمی‌خواهند ثبت رسمی‌مانند عقد دایم شود، چون باید آزمایش داده شود و در ثبت احوال گزارش عقد موقت مانند دایم ارسال شود، تا قابلیت استعلام از ثبت احوال را داشته باشد. فقط بصورت شرعی عقد موقت خوانده می‌شود و برگه یا دفترچه‌ای به زوجین داده می‌شود. اگر مفقود گردد یا پاره شود المثنی یا رانوشتی ندارد.

پرسش: جوانی مجرد هستم که قصد ازدواج موقت با خانمی‌مطلقه و ۳۰ ساله را دارم و البته فقط به دلیل طول کشیدن راضی کردن خانواده‌ها و پاک بودن رابطه و همچنین قانونی بودن آن قصد این کار را داری؟ مدارک لازم برای عقد موقت چیست؟ آیا این عقد در شناسنامه ثبت می‌شود؟ آیا این صیغه‌نامه از نظر مراجع قانونی دارای رسمیت می‌باشد؟ مهر قوه قضاییک برای ارائه آن به هتل نیاز دارد؟

پاسخ: برای عقد موقت یک قطعه عکس از زوجین و شناسنامه آنها کافیست. این عقد‌های موقت در شناسنامه و یا ثبت احوال ثبت نمی‌شود. صیغه‌نامه‌ای که دارای مهر برجسته عاقد شرعی باشد در تمامی‌موارد معتبر است. مهر قوه قضاییک، مهر رسمی‌دفتر ازدواج است که باید در سند رسمی‌درج شود اما صیغه‌نامه سند رسمی‌است و بنابراین مهر برجسته عاقد شرعی در تمامیکتل ها هواپیمایی راه آهن و کلانتری ها دارای اعتبار است. برای انجام صیغه موقت معتبر با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: در صیغه موقت بعد از اتمام مدت صیغه، مقدار مهریه تعیین شده باید پرداخت شود؟

پاسخ: مهریه مربوط به زوجه هست. اگر ببخشند نیازی به پرداخت نیست، در غیر اینصورت می‌بایست پرداخت شود.

پرسش: هزینه ثبت صیغه‌نامه موقت به مدت مثلا ۶ماهه چقدر است؟

پاسخ: هزینه و تعرفه خاصی از طرف سازمان ثبت اعلام نشده است. برای انجام صیغه موقت معتبر با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا اجازه پدر برای صیغه موقت یک دختر خانم ۴۷ساله نیاز هست؟

پاسخ: در این خصوص بعضی از مراجع اجازه پدر را برای دختر رشیده بالای ۳۰ سال لازم نمی‌دانند بطور مثال آیت الله مکارم شیرازی. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا ازدواج موقت دختری که باکره نیست و مقلد ایشان گفتند موردی ندارد، می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج عقدموقت کند و صیغه‌نامه دریافت کنه؟

پاسخ: برای دوشیزه بودن ملاک شناسنامه است. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: هزینه‌ى صیغه‌ى موقت چقدر است؟ و اینکه پدرم از مادرم جدا شده و خبرى از ایشان نداریم. نمیدانم کجاست؟ جد پدرى هم ندارم براى صیغه باید چیکار کنم؟

پاسخ: صیغه موقت هزینه‌ی مشخصی ندارد و تعرفه‌ی خاصی از طرف سازمان ثبت برای صیغه‌هایی که در شناسنامه‌ها ثبت نمی‌شود و فقط برگه صیغه‌نامه داده می‌شود، مشخص نشده است. در خصوص اجازه پدر، کلا در عقد دائم یا موقت برای دختر باکره شرط است. با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک می‌تواند حکم ازدواج بگیرید. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده با خانمی‌آشنا شدم و می‌خواهم با هم صیغه کنیم و برگ صیغه‌نامه داشته باشیم برای سفر و جاهای دیگه. کجا می‌توان انجام داد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: درخصوص ازدواج موقت، مورد مطلقه و مومن جهت معرفی وجود دارد؟

پاسخ: در خصوص همسریابی دفاتر رسمی‌ازدواج سراسر کشور هیچگونه فعالیتی ندارند.

پرسش: لطفا مدارک برای ازدواج موقت را بفرمایید؟ و آیا اگر مرد متاهل باشد برای ازدواج موقت به لحاظ ثبتی مشکلی نیست؟ دفترخانه شما صیغه موقت می خوانند؟

پاسخ: در خصوص اینکه متاهل هستید اگر زن اول شما متوجه‌این عقد گردد می‌تواند از طریق مراجع قضایی هم درخواست طلاق کند، چون بدون اجازه صورت گرفته و هم طلب مهریه کند. برای صیغه، عکس زوجین و شناسنامه و کارت ملی زوجین و طلاقنامه زوجه نیاز است و جایی ثبت نمی‌شود. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: برای صیغه موقت در دفاتر هـیچ کاری انجام نمی‌شود و باید به عاقد شرعی مراجعه کرد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر دختر مجردی باکره نباشد برای ازدواج نیاز به اذن پدر نیست، حال سوال بنده این‌است که این دختر اگر قصد ازدواج موقت داشته باشد آیا حتما باید از پزشکی قانونی گواهی عدم باکره‌گی را همراه داشته باشد؟ آیا گواهی متخصصان زنان می‌تواند جایگزین گواهی پزشکی قانونی باشد؟ آیا این مدرک مورد قبول مراجع انتظامی و قضایی است؟

پاسخ: ملاک به باکره بودن یا نبودن دختر برای سردفتر شناسنامه است.
در مورد اینکه اگر دختر باکره باشد یا نباشد (سابقه ازدواج برای سردفتر مهم است که شخص سابقه ازدواج دارد یا خیر؟ اذن و اجازه پدر در صورت حضور برای عقد دائم و موقت لازم است خواه باکره باشد یا نباشد البته بعضی از عاقدهای شرعی طبق نظر مرجع محترم مکارم شیرازی برای دختر رشیذه باکره حدود ۳۰ سال سن اجازه پدر لازم نیست

پرسش: آیا برای ازدواج موقت نیاز به شاهد هست؟

پاسخ: اگر منظور شما ثبت رسمی‌ازدواج موقت در دفتر و شناسنامه‌ها و صدور سند نکاحیک هست ابتدا می‌بایست آزمایش ازدواج انجام شود و سپس ثبت رسمی‌با ۳ شاهد انجام گیرد. اگر منظور شما ازدواج موقتی است که عرفا بین افراد جامعه هست، آزمایش ازدواج نیار ندارد در شناسنامه‌ها وارد نمی‌شود و سند نکاحیک هم صادر نمی‌شود. در ازدواج موقت نیازی به شاهد نیست و در برگه و یا دفترچه‌ای که عاقد شرعی شخصا چاپ کرده اطلاعات زوجین نوشته می‌شود. برای انجام ازدواج موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: ازدواج موقت قابل ‍پیگیری و استعلام است؟ یعنی می‌توان برای شخصی استعلام گرفت که قبلا ازدواج موقت داشته یا نه؟

پاسخ: ازدواج موقتی که عرفا بین افراد انجام می‌شود، در شناسنامه‌ها ثبت نمی‌شود و در سوابق شناسنامه‌ای فرد ثبت نمی‌شود. اگر بخواهند ازدواج موقت بصورت رسمی‌در شناسنامه‌ها ثبت شود و سند نکاحیک برای آن صادر شود جزو سوابق فرد می‌شود.

پرسش: در صورت ازدواج موقت آیا مدرکی دال بر محرمیت به زوجین داده می‌شود؟ این مدرک آیا پس از منقضی شدن قابل پیگیری و استعلام است؟

پاسخ: بله برگه‌ای یا دفترچه‌ای که معمولا عاقد شرعی چاپ کرده است به زوجین داده می‌شود. معمولا پس از انقضاء مدت آن از بین می‌راد و سابقه آن ازدواج موقت همان دفترچه‌ای بوده است که صادر شده است. برای انجام ازدواج موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: من و همسرم ازدواج موقت شده‌ایم در یکی از دفاتر ثبت ازدواج. در دفترچه ازدواج موقت‌مان شماره ترتیب نوشته نشده است. اشکالی نداره؟

پاسخ: ازدواج‌های موقت یا اصطلاحا صیغه در جایی ثبت نمی‌شود که شماره ترتیب داشته باشند. فقط همان صیغه‌نامه صادر می‌شود.

پرسش: وقتی صیغه ۹۹ساله خونده شود، داخل شناسنامه نوشته می‌شود یا نه؟ بنده اطلاعات کاملی ندارم، لطفا توضیح کامل دهید.

پاسخ: صیغه یا عقد موقتی که در جامعه امراز انجام می‌شود و معراف به صیغه است، نه در شناسنامه ثبت می‌شود و نه ثبت احوال اطلاعی از آن دارد و نه در سوابق شما درج می‌گردد. مدت آن هم محدودیتی ندارد. در خصوص صیغه ۹۹ ساله اگر منظور شما این مورد است نه در شناسنامه ثبت می‌شود و نه ثبت احوال از آن اطلاعی دارند. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر ازدواج موقت‌مان در ‌دفتری ثبت شود، فقط اسنادش داخل همان دفتر است یا در سیستم کامپیوتری ثبت می‌شود؟ اگه ثبت می‌شود، می‌توان ثبت کامپیوتری نکرد؟

پاسخ: اگر دفترثبتی که به امضا شما رسیده است توسط دادگاه پلمپ شده و برای شما سند نکاحیک (همانند عقد دائم )صادر شده و در شناسنامه‌هایتان مشخصات همسر درج شده‌است. در این صورت آمار آن به ثبت احوال ارسال می‌گردد. اما اگر دفتر معمولی به امضا رسیده و سند نکاحیک (همانند عقد دائم) را امضا نکرده‌اید و شناسنامه‌هایتان در قسمت همسر سفید است، بنابراین بصورت رسمی‌و ثبتی عقد موقت شما ثبت نگردیده است و فقط یک کاغذ یا دفترچه صیغه به شما داده شده است.

پرسش: بنده یک دختر غیرباکره را بدون اجازه پدرش صیغه کرده‌ام. از نظر دادگاه اعتبار دارد؟

پاسخ: پدر زوجه اگر قصد بهم زدن عقد را دارد، چون بدون اجازه‌ی او انجام شده است، می‌تواند عقد را باطل کند.

پرسش: آیا ارائه دفترچه عکس‌دار صیغه‌ی موقت برای هتل‌ها و مراکز انتظامی‌سندیت دارد؟

پاسخ: دفترچه و یا برگه صیغه‌نامه که عکس‌دار و دارای مهر برجسته عاقد شرعی می‌باشد، برای هتل ها و کلانتری ها معتبر است. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا صیغه موقت به مدت طولانی هست؟ صیغه موقتی که حکم عقد دائم داشته باشد، صیغه ۹۹ ساله.

پاسخ: صیغه برای هر مدت زمانی که تعیین کنید امکان دارد اما اینکه مثل عقد دائم نفقه داشته باشد و یا ارث ببرد زوجه از زوج می‌بایست، شرط شود. این دو مورد در صیغه‌نامه، در غیر این‌صورت، فقط صیغه موقت است و فقط یک مهریه دارد و یک زمان.در عقد موقت یا همان صیغه، زن و شوهر از هم ارث نمی‌برن، حتی اگه شرط شده باشد. ضمنا عقد موقت حتی ۹۹ساله هم باشد. مرد هراقت بخواهد، می‌تواند، با بذل مدت به آن خاتمه دهد و حکم ازدواج دائم را ندارد.

پرسش: بنده حدود یک سال پیش صیغه‌ام با فردی تمام شده است. حالا که می‌خواهم، ازدواج کنم، میگوید به دادگاه میرام و می‌گویم تو آن زمان از من دزدی کردی، در حالیکه، دفترچه صیغه را از بین بردیم. آیا دادگاه می‌تواند از دفترخانه سوابق تاریخ صیغه‌ام را در بیاورد، یا خود فرد می‌تواند این کار رابکند؟

پاسخ: معمولا کسانی که صیغه می‌کنند فقط یک صیغه‌نامه بعنوان بایگانی هست و هیچ جایی ثبت نمی‌شود و قابل استعلام نیست. مطلب دیگر بدون دلیل کسی نمی‌تواند ادعای دزدی کند. احتمالا برای ترساندن شما باشد، که‌این ادعا را الان بیان می‌کنند. دقت کنید مهم این است که دلایل کافی برای اثبات دزدی داشته باشد نه‌اینکه بحث صیغه شدن را بیان کند.

پرسش: اگر خانمی‌به عقد موقت یک ساله شخصی درآمده باشد، و دفترچه هم داشته باشد و ۴ ماه از مدت عقدشان گذشته باشد و آقا به دلایلی، خانم را اذیت کند و خانم تصمیم جدایی داشته باشد و آقا حاضر به جدایی و طلاق نباشد، چکاری از دست خانم بر می‌آید که صیغه باطل شود؟ البته دفترچه هم دست آقا است.

پاسخ: در خصوص عقد موقت همانطور که می‌دانید، طلاقی مانند عقد دائم صورت نمی‌گیرد. بلکه بذل مدت از طرف زوج و دریافت یا بذل مهریه از طرف زوجه انجام می‌شود. در خصوص مورد شما معمولا صیغه‌نامه‌هایی که از طرف عاقد‌های شرعی صادر می‌شود، یک بند در آن نوشته شده است که زوج به زوجه وکالت داده تا مدت باقیمانده را از طرف زوج ببخشد یا بذل نماید، یعنی شما می‌توانید به عاقد شرعی که عقد شما را انجام داده مراجعه نمایید و آنجا مدت باقیمانده را از طرف زوج ببخشید و مهریه را هم ببخشید و کلا خود را از عقد موقت آن شخص خارج نمایید. فقط لازم بذکر است که حتما آن عاقد شرعی در برگه‌ای یا مدرکی که دارای همان مهر برجسته‌ای که راز عقد موقت به برگه شما زده‌این برگه را هم ممهور به مهر برجسته نماید.

پرسش: بنده می‌خواهم با خانمی‌ازدواج موقت کنم که جایی ثبت نشود. آیا شما عاقد‌شرعی می‌شناسید که معرفی کنید؟ آیا اختلاف سنی در عقد موقت مشکلی ندارد؟

پاسخ: عقدهای موقتی که در حال حاضر در جامعه اتفاق می‌افتد در هیچ جایی ثبت نمی‌شود نه در ثبت احوال و نه در شناسنامه‌ها و جزو سوابق شما نمی‌شود. اختلاف سن هیچ مشکلی ندارد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده و همسرم در چند سال قبل در منزل و با حضور عاقد عقد دائم انجام دادیم اما بدلیل مشغله کاری نشد به محضر مراجعه کنیم و عقدنامه دریافت کنیم. تقریبا ۳ماه بعد اقرار به زوجیت گرفتیم و عقد را به همان در شناسنامه‌ها ثبت کردیم. برای دریافت عقدنامه باید چکار کنیم و مراحل به چه صورت است؟ آیا همان تاریخ در عقدنامه ثبت می‌شود؟ یا تاریخ جدید نوشته می‌شود؟ ملاک برای اتمام مهلت ثبت نام وام ازدواج تاریخ راز عقد هست یا راز صدور عقدنامه؟

پاسخ: با توجه به‌اینکه سامانه صندوق مهر امام رضا در سایت اینترنتی ۱- شماره چاپی عقدنامه ۲- شماره دفتر ازدواج را می‌خواهد بنابراین امکان وارد نمودن این موارد را ندارید. سند ازدواج دفترچه‌ای برای شما صادر نمی‌شود و آن اقرارنامه سند ازدواج شما تلقی می‌شود.

پرسش: برای ازدواج موقت اگر دختر باکره نباشد، نیاز به گواهی متخصص زنان و بزشک قانونی دارند تا بدون اذن پدر بتوانند برگه ازدواج موقت بگیرند؟

پاسخ: بعضی از مراجع تقلید اذن پدر در این مورد را لازم نمی‌دانند می‌بایست عاقد شرعی که قصد انجام عقد موقت زوجین را دارد و خود زوجین از مرجع تقلیدشان در این خصوص سوال نمایند برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید..

پرسش: بنده با خانمی‌ که در گذشته ازدواج داشته و طلاق گرفته‌اند، برای صیغه موقت می‌توانیم به دفتر شما مراجعه کنم؟ آیا صیغه موقت ثبت و قابل پیگیری در آینده هست یا نه؟

پاسخ: عقد‌های موقتی که صیغه‌نامه دارند دارای یک برگ دفترچه صیغه‌نامه هستند که تمام مدارک و بایگانی همان برگه یا دفترچه می‌باشد. بنابراین نه در شناسنامه و نه در سیستم ثبت احوال در هیچ جایی ثبت رسمی‌نمی‌شود. اما اگر زن باردار شود، با آن صیغه‌نامه می‌تواند از طریق دادگاه درخواست ثبت عقد دایم نماید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: می‌خواهم صیغه موقت، انجام دهم، ولی شناسنامه ندارم. فقط کارت ملی دارم. دفتر شما کارت ملی‌ را برای ازدواج موقت قبول می‌کند؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت که عاقد‌های شرعی انجام می‌دهند، معمولا شناسنامه زوجه نیاز است و ضراریست و برای زوج کارت ملی کافیست. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده یک جوان ۳۴ ساله و مجرد هستم. می‌خواهم با یک خانم که طلاق گرفته، صیغه موقت کنم. آیا در شناسنامه‌ام ثبت می‌شود؟ هزینه عقد موقت چقدر است؟ آیا مدرک جهت محرم بودن می‌دهند که بتوانیم به هتل و مسافرخانه برایم؟

پاسخ: صیغه موقتی که عرفا در جامعه هست در شناسنامه ثبت نمی‌شود و جزو سوابق نیست مگر صیغه رسمی‌که مانند ازدواج دائم باید آزمایش ازدواج انجام شود و سپس مانند ازدواج دائم در دفتر اصلی ثبت و برای آن سند نکاحیک صادر می‌شود اما آن صیغه‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد، در هیچ جایی رسمی‌ثبت نمی‌شود. در اینگونه صیغه‌ها برگه A4 و یا دفترچه‌ای که چاپ شده به زوجین داده می‌شود. دقت نمایید این برگه و یا دفترچه می‌بایست دارای عکسهای زوجین و ممهور به مهر برجسته توسط عاقد شرعی گردد. لازم بذکر است این مهر جدای از مهر اصلی دفترخانه ازدواج است و معمولا در آن نوشته شده عاقد شرعی چراکه دفاتر رسمی‌ازدواج مجاز به زدن مهر اصلی در دفترخانه در این موارد نیستند. اما در هتل ها و هواپیما و قطار و… این مهر برجسته عاقد شرعی که توضیح داده شد دارای اعتبار است و مشکلی برای شما بوجود نمی‌آید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: جهت ازدواج موقت یک ساله متاسفانه‌ایران نبودم و شناسنامه‌ام گم شده است. با کارت ملی انجام می‌شود؟

پاسخ: معمولا برای عقد موقت محدودیتی (متاهل باشند یا مجرد) برای آقایان وجود ندارد بنابراین می‌توانید با کارت ملی هم ثبت عقد موقت نمایید.

پرسش: ما صیغه محرمیت خواندیم و یک سال صیغه بودیم اما منجر به ازدواج نشد. الان قراره که با یک پسر دیگه عقد کنم و نمی‌خواهم چیزی از گذشته بداند. امکانش هست که راز عقد متوجه شود که من قبلا با یکی یک سال صیغه محرمیت خوانده‌ام؟

پاسخ: صیغه محرمیت بایگانی نمی‌شود و جزو سوابق نیست و فقط برگه یا دفترچه‌ای که به زوجین می‌دهند، توسط عاقد شرعی آن بایگانی می‌شود. نه در شناسنامه ثبت می‌شود و نه جزو سوابق شما در ثبت احوال است و نه قابل استعلام است.

 

پرسش: گر دختر گواهی عدم باکرگی از درمانگاه دولتی بیاورد، می‌تواند، بدون اجازه پدر عقد کند؟ موقت یا دائم.چون وکیل گفتند فقط به واسطه‌ی بکارت اجازه پدر واجب است.

پاسخ: در خصوص اذن پدر در ازدواج دوشیزه چه دائم و یا موقت طبق قانون :شناسنامه ملاک است و در صورت داشتن سابقه ازدواج در شناسنامه و ثبت طلاق (خلع و مبارات)اجازه پدر ساقط می‌شود. طبق قانون دختری که باکره نیست (به هر دلیلی) اما سابقه ازدواج ندارد برای ثبت رسمی‌عقد دائم یا موقت نیاز به اجازه پدر دارد. طبق شرع: این مساله اختلافی است. بین مراجع گراهی از مراجع اجازه پدر را لازم می‌دانند گراهی از مراجع اجازه پدر را لازم نمی‌دانند بنابراین اگر قصد ازدواج موقت شرعی دارید باید به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید یعنی زوج و زوجه به مرجع تقلید خود مراجعه نمایند و همینطور عاقد شرعی را پیدا کنند که مقلد آن مرجع باشد تا اینکه نهایتا بدون اجازه پدر عقد موقت شرعی شما را انجام دهد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر دختری بدون اذن پدر با توجه به مرجع تقلیدش با پسری صیغه کند، بکارت دختر از بین برود، دختر می‌تواند بدون اذن پدر ازدواجش را ثبت کند؟ اگر نه، چکار باید کند؟

پاسخ: بله با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک دال بر صیغه‌ی بین زوجین و وجود رابطه زوجیت دادگاه اجازه ازدواج بدون اذن پدر را صادر می‌کند.

پرسش: بنده قصد ازدواج موقت (صیغه) با خانمی‌را دارم، به جهت دوری از گناه و همچنین مشکلات قانونی احتمالی. این خانم باکره نیستند، البته قبلا ازدواج نکردند. آیا امکان ثبت ازدواج موقت بدون اذن پدر هست یا خیر؟ با توجه به باکره نبودن خانم. هزینه ثبت ازدواج موقت چقدر هست؟

پاسخ: در خصوص اذن پدر در ازدواج دوشیزه چه دائم و یا موقت طبق قانون :شناسنامه ملاک است و در صورت داشتن سابقه ازدواج در شناسنامه و ثبت طلاق (خلع و مبارات)اجازه پدر ساقط می‌شود. طبق قانون: دختری که باکره نیست (به هر دلیلی) اما سابقه ازدواج ندارد برای ثبت رسمی‌عقد دائم یا موقت نیاز به اجازه پدر دارد. طبق شرع:این مساله اختلافی است بین مراجع گواهی از مراجع اجازه پدر را لازم می‌دانند.گواهی از مراجع اجازه پدر را لازم نمی‌دانند. بنابراین اگر قصد ازدواج موقت شرعی دارید باید به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید. یعنی زوج و زوجه به مرجع تقلید خود مراجعه نمایند و همینطور عاقد شرعی را پیدا کنند که مقلد آن مرجع باشد تا اینکه نهایتا بدون اجازه پدر عقد موقت شرعی شما را انجام دهد برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید..

پرسش: یکی از اقوام بعداز مدتی آمد و می‌گوید عقد دائم شدم. آیا سامانه‌ای هست که بشود نام عروس را دید که آیا عقد دائم یا موقت هست؟

پاسخ: فقط اداره ثبت احوال با وارد کردن کدملی می‌تواند سوابق ازدواج شخص را ببیند. صیغه‌ای که انجام می‌شود، جزو سوابق اشخاص در جایی درج نمی‌شود.

پرسش: بنده با یک خانمی ‌در یکی از دفاتر ثبت ازدواج عقد موقت انجام دادیم و دفترچه عکس دار با مهر عاقد دریافت کردیم، ولی مهری که روی دفترچه عقد موقت زده شده برجسته نیست. آیا این مشکلی ایجاد نمی‌کند

پاسخ: بهتر است به مهر برجسته ممهور باشد. معمولا نیروی انتظامی‌و هتل ها و هواپیمایی و.. دفترچه‌های با مهر معمولی را نمی‌پذیرند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: می‌خواستم با خانمی‌مطلقه صیغه طولانی مثلا ۹۹ ساله کنم و در شناسنامه ثبت نشود. امکان پذیر است؟

پاسخ: صیغه موقت عادی در شناسنامه‌ها و بعنوان سوابق شما در ثبت احوال ثبت نمی‌شود معمولا عاقد شرغی و یا بعضی دفاتر ازدواج که عاقد شرعی دارند موارد صیغه موقت را انجام میدهند این دفترخانه صیغه موقت عادی را انجام نمی‌دهد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: مدارک لازم برای صیغه موقت برای دختری که پدر و پدربزگش فوت شدند، چیست؟ با شناسنامه باطل شده‌ی پدر می‌شود صیغه کرد؟

پاسخ: وقتی پدر و جد پدری فوت کرده باشد، دیگر اذن ولی در ازدواج برای آن دختر منتفی است. بنابراین شما با داشتن گواهی فوت یا شناسنامه که در صفحه آخر آن از طریق ثبت احوال پر شده است و اقرار به‌اینکه جد پدری هم ندارید برای شما صیغه موقت عادی را انجام می‌دهند.

پرسش: در صورتیکه دختری ازدواج نکرده ولی باکره نباشد در صورت ازدواج موقت می‌تواند از طرف مقابل خود شکایت مبنی بر برداشتن بکارت خود کند؟ جهت جلوگیری از چنین موردی آیا می‌توان در صیغه نامه دختر ذکر کند که بکارت ندارد؟

پاسخ: اگر ادله و دلایل کامل برای ارائه به دادگاه دارید می‌توانید از طریق دادگاه شکایت کنید و باید ثابت کنید که برداشتن بکارت توسط زوج اتفاق افتاده است. در خصوص سوال دوم اگر دختر مدرکی رسمی‌دال بر عدم بکارت داشته باشد می‌تواند به عاقد شرعی ارائه دهد که در زمان عقد دوشیزه نبوده است.

پرسش: آیا من برای ازدواج موقت اگه به محضری مراجعه کنم به دلیل اختلاف سنی؟ خانم حدود پانزده سال بزرگتر هستند به ما گیر نمی‌دهند؟ من اگر بخواهم، صیغه یک ساله کنم و برگه صیغه‌نامه را کنار خودم داشته باشم و بعد از دوماه پشیمان شوم و صیغه‌نامه را پاره کنم ایا اون خانم می‌تواند شکایت کند که ده ماه مانده است؟ آیا بعد از پاره کردن صیغه‌نامه همه چیز تمام است؟ اگر در صیغه‌نامه ذکر شود، مثلا دو سکه مهریه خانم می‌باشد، من با ایشان اختلاف پیدا کنم ایشان می‌توانند دو سکه را از من طلب کنند و از من شکایت کنند؟

پاسخ: در ازدواج دائم یا موقت سن مطرح نیست و محدودیتی ندارد. صیغه‌نامه چون سند عادی است بایگانی نمی‌شود و همان برگه یا دفترچه صیغه‌نامه مدرک است. در صورت گم شدن و یا … المثنی ندارد و صیغه‌نامه جدید باید صادر شود که امضاء زوجین را دوباره می‌خواهد.اگر زوج زودتر از اینکه زمان صیغه تمام شود می‌خواهد بدون رضایت زوجه صیغه را باطل کند یک طرفه نمی‌تواند بنابراین زوجه می‌تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه هر مدرکی و شاهدی که دارد، در دادگاه زوجیت خود را با آن زوج ثابت نماید و درخواست مهریه و یا خسارت نماید. در صورتی که شما قصد پرداخت مهریه را دارید باید به همان عاقد شرعی مراجعه نمایید و با همان مهری که در صیغه‌نامه زده و گرفتن امضا و اثرانگشت از زوجین در همان صیغه‌نامه اشاره می‌کند مهریه پرداخت شد و یا در دفتر اسناد رسمی ‌اقرارنامه بگیرد که مهریه به زوجه پرداخت گردید با این کار زوجه نمی‌تواند از شما شکایتی نماید.

پرسش: من استرس دارم به محضر برای صیغه موقت بروم و می‌ترسم اون محضر من و خانم را بازجویی کند یا گزارش دهند به کلانتری آیا این چنین مواردی پیش آمده است؟ به ما فقط یک برگه یا دفترچه می‌دهند یا به هردو زوج یک برگه جدا می‌دهند؟ آیا شناسنامه هردو طرف و یک قطعه عکس سه درچهار و مبلغی پول کافیست؟

پاسخ: انجام صیغه کاملا عادی و روال شرعی است و در جامعه مشکلی ندارد. کلا یک برگ صیغه‌نامه و یا یک دفترچه صادر می‌شود که ممهور به مهر برجسته عاقد شرعی است. شناسنامه‌ها و یک قطعه زوجین و هزینه به عاقد کافیست. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا یک دختر به صرف داشتن یک صیغه‌نامه می‌تواند از زوج خود شکایت مبنی بر برداشتن بکارت خود کند؟

پاسخ: ازاله بکارت می‌بایست، در پزشکی قانونی یا مرجع رسمی‌ثابت شود و مدارک و شواهدی که ثابت کندکه زوج این عمل را انجام داده است. باید توسط زوجه در دادگاه ثابت شود فقط با وجود صیغه‌نامه خیر چیزی ثابت نمی‌شود.

پرسش: امروز به یک محضر مراجعه کردم اما گفت ما صیغه موقت انجام نمی‌دهیم. علت چیست؟ من ازکجا بدانم کدام محضر انجام می‌دهد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: مرد ۵۸ ساله هستم وحدود ۵ سال است که همسرم فوت شده و بدلایلی فقط می‌تونم ازدواج موقت داشته باشم وزمانش خیلی مهم نیست. اخیرا خانمی ‌۳۸ ساله که همسرش فوت شده حاضر به‌این نوع ازدواج هست منتهی تقاضای هم مهریه و هم مبلغ قابل توجهی ماهیانه وهم مخارجی از قبیل خرید بوشاک وخوراکی به فراخور موقعیت‌ش را دارد. سوال این است که ‌ایشان باتوجه به موقت بودن ازدواج قانونا چنین حقی دارند یاخیر؟

پاسخ: قانونا در عقد موقت نه نفقه تعلق می‌گیرد و نه زن از مرد ارث می‌برد، اما اگر در همان عقد موقت این موارد و یا مواردی که شما بیان کردید، شرط ضمن عقد شود. زن می‌تواند صاحب این حقوق شود و اگر پرداخت نشود در دادگاه اقدام به شکایت از شما کند. در خصوص مهریه هم محدودیتی وجود ندارد. در عقد موقت معمولا پیشنهاد می‌شود با توجه به موقت بودن این عقد اصلا به صلاح نیست این مواردی که شما بیان کردید، اضافه شود. همچنین حداکثر مهریه یک سکه یا مبلغ پایینی باشد و همچنین زمان طولانی را از ابتدا انتخاب نکنید. دقت بفرمایید در عقد موقت مرد یک طرفه نمی‌تواند عقد موقت را از بین ببرد ولی زن با توجه به وکالتی که از مرد در آن زمان می‌گیرد می‌تواند یکطرفه عقد را باطل کنند.

پرسش: من با خانمی‌صیغه‌نامه‌ای نوشتم و تاریخ اون ۱۲ آذر ماه هست. مهریه و شرایطی درج شده و امضا کردیم الان می‌خواهیم، اون قرارداد را محضری کنی.م چکار باید کنیم و چقدر هزینه دارد؟

پاسخ: اگر منظورتان ثبت رسمی‌آن است مانند عقد دایم، باید آزمایش ازدواج دهید و در شناسنامه‌ها وارد می‌شود و سند نکاحیه صادر می‌شود. اگر منظورتان دفترچه صیغه‌نامه است که باید با دفترخانه‌ای مراجعه نمایید که دفترچه صیغه و یا برگه صیغه‌نامه عادی صادر نمایید یک قطعه عکس از طرفین و اصل شناسنامه ضروری است، آن صیغه‌نامه و عکس‌ها باید ممهور به مهر برجسته شود. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: مردی هستم ۲۸ ساله، با خانم جوانی صیغه موقت انجام دادم و مهریه معین شده را ضمن جاری شدن صیغه پرداخت نمودم، دفترچه صیغه‌نامه دست خانم بوده و همان روز متواری شده‌اند، آیا راهی هست برای شکایت؟ یا اثبات صیغه‌نامه.

پاسخ: اگر صیغه‌نامه شما چاپی یا دفترچه بوده معمولا یک وکالت از زوج برای زوجه در آن نوشته شده که هر زمان زوجه خواستند بتوانند بدون حضور شما مابقی مدت را ببخشد و خود زوجه صیغه را باطل کنند. بنابراین راهی وجود ندارد.

پرسش: من دختر مجردی هستم که ازدواج نکردم ولی باکره نیستم. مدت ۱سال هست با آقایی که در حال جدایی هست، ارتباط دارم و از ابتدا صیغه خواندیم اما به دلیل اینکه همسرش متوجه رابطه ما شد، رفتیم و از تاریخ ۷ ماه پیش صیغه‌نامه گرفتیم. آیا همسر این آقا می‌تواند، بابت این رابطه بحث رابطه نامشروع را پیش بکشد. آیا اگر ما صیغه‌نامه‌ای از ابتدای آشنایی ارائه دهیم، مشکل دعوی رابطه نامشروع برطرف می‌شود؟ آیا ‌این صیغه‌نامه حق طلاق برای زنش ایجاد می‌کند؟

پاسخ: شما اگر برگه صیغه‌نامه و یا دفترچه صیغه دارید، که زمان آن تمام نشده و دارای مهر برجسته است بنابراین نیروی انتظامی ‌و هتل‌ها هم آنرا قبول دارد، پس بحث روابط نامشروع برای شما دیگر موضوعیت ندارد. اما در خصوص سوال دوم زن اول اگر متوجه شود همسرش چه زن دایم و یا موقت بدون رضایت او گرفته طبق بند ۱۲ سند نکاحیه هم می‌تواند، درخواست مهریه و حق و حقوق خود و هم درخواست طلاق کند.

پرسش: بنده به تازگی با خانمی آاشنا شدم و می‌خواهم، صیغه محرمیت بین‌مان خوانده شود. آیا نیاز به طلاق نامه هست یا شناسنامه که تو قسمت مربوطه توضیح داده شده و تاریخ و شماره ثبت محضر طلاق خورده کفایت می‌کنه؟

پاسخ: اگر دفتر طلاق صفحه طلاق را در شناسنامه پر کرده است همان کفایت می‌کند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: زنی ادعا می‌کند، صیغه‌ی ۹۹ ساله‌ی همسرم می‌باشد. ولی همسرم میگوید، صیغه‌ی ۹۹ ساله کلا حذف شده است و صیغه‌ی ما عادی بوده و وکیل من توانسته برود و صیغه را باطل کند. آیا صیغه‌ی ۹۹ ساله داریم؟ و فسخ‌ش به چه صورت است؟ وکیل می‌تواند، به تنهایی برود و صیغه را فسخ کند؟ ‌این زن بر چه اساسی از همسرم شکایت کرده (ثبت نکردن ازدواج) با این شکایت می‌تواند کاری کند یا نه؟ همسرم دیگر نمی‌خواهدش و این زن ‌ایجاد مزاحمت می‌کند؟

پاسخ: در خصوص صیغه ۹۹ ساله بعضی از مراجع طلاق را لازم دانستن و بعضی هم تمام شدن مدت یا بخشیدن مابقی مدت از طرف مرد را کافی دانستند. بنابراین اختلاف هست در این خصوص. اگر شوهر شما مابقی مدت را بخشیده باشد و زن هم مهرش را گرفته باشد باید به عاقدی که‌اینکار را انجام داده مراجعه نمایند و زن و شوهر آنرا امضاء نمایند و کلا بحث صیغه تمام شود. وکیل شما می‌بایست وکالت از شوهر شما داشته باشد و با مراجعه به عاقد و آن زن می‌تواند وکالتا این عقد موقت را وکیل و آن زن امضاء کنند و تمام شود. اگر در صیغه شرط شده باشد که باید این صیغه ثبت رسمی‌شود و یا فرزندی پیدا شده از آن دو نفر و مهریه را شخص پرداخت نکرده، می‌تواند زن شکایت کند.

پرسش: یک پسرمجرد هستم وازدواج هم نکردم. الان می‌خواهم یک زن مطلقه راصیغه کنم برای مسافرت وغیره. آیا نیاز به شاهد هست و تو شناسنامه ثبت می‌شود؟ اصلا می‌توانم صیغه کنم؟

پاسخ: نیاز به شاهد نیست در شناسنامه و یا سابقه ازدواج شمادر ثبت احوال ثبت نمی‌شود. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: زنی که صیغه من می‌باشد مثلا ده سال، تواین مدتی که صیغه بنده هستند، قانونا می‌تواند، ازدواج کند؟ اگر جایی ثبت نمی‌شود، پس چطور می‌شود، متوجه صیغه آن زن شد؟

پاسخ: وقتی یک زن را به عقد موقت خود در می‌آورید تا زمانی که مدت آن عقد تمام نشده قانونا و شرعا همسر شماست. اما چند نکته را توجه فرمائید، در عقد موقت و صیغه که دفترچه و یا برگه صیغه‌نامه به شما می‌دهند، در یک بند آن نوشته شده که زوجه از زوج وکالت می‌گیرد که هر زمان خواست با مراجعه به عاقد مابقی مدت را از طرف زوج بذل نماید و خود را رها سازد. پس در عقد موقت چنین اختیاری در بعضی از صیغه‌نامه ها به زوجه داده شده است. در خصوص اینکه زمانی که زن در عقد موقت شما باشد با شخص دیگری صیغه نکند، بستگی به‌ایمان و اعتقاد آن زن دارد چون همانطور که گفتید در شناسنامه ثبت نمی‌شود.

پرسش: بنده می‌خواهم یک زن را به صیغه موقت خودم در بیاورم، اگر مراجعه کنم به دفتر شما هزینه ‌این صیغه‌نامه چقدره؟ آیا نیاز به آوردن شاهد دارم؟

پاسخ: نیازی به شهود نیست و برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده با خانمی‌که قصد آشنایی و شناختن هم را داریم، می‌توانیم محرم بشیم و صیغه محرمیت، بدون دخول بین‌مان خوانده شود. چون هدف روابط زناشویی نیست.

پاسخ: در ضمن عقد شرط عدم دخول را شرط نمایید.

پرسش: بنده با مردی صیغه ۹۹ ساله، انجام دادیم و یک دفترچه به عنوان سند دست من هست. در این دفترچه ۲۰ میلیون سفته به عنوان مهریه برای من در نظر گرفته شده است. حالا سوال من این هست با توجه به وکالتی که توی دفترچه، زوج به من داده است، برای باطل کردن این صیغه، آیا موقع باطل کردن یک طرفه باید سفته‌ها را به آقا پس دهم؟

پاسخ: اگر مهریه شماست پس بنابراین برای شماست نیازی به برگرداندن ندارید.

پرسش: برای صیغه موقت، که در دفترخانه و با ارائه صیغه‌نامه انجام می‌شود، شاهد لازم است؟ مدارک مورد نیاز برای صیغه موقت چیست؟ آیا حتما باید عاقد شرعی صیغه را جاری کند؟

پاسخ: شاهد نیاز نیست. مدارک لازم یک قطعه عکس از زوجین و شناسنامه زوجین لازم است خود زوجین هم می‌توانند صیغه را جاری نمایند اما برای دریافت دفترچه و صیغه‌نامه که دارای مهر باشد نیاز به عاقد شرعی دارید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر صیغه به مدت کوتاه، مثلا یک‌ماه باشد، برگه کفایت می‌کند یا بهتره که دفترچه باشد؟ البته بنده می‌خواهم وقتی با ایشون هستم خیالم از بابت نیرای انتطامی‌و کلانتری و غیره…. راحت باشه.

پاسخ: تفاوتی ندارد فقط با مهر برجسته باشد.

پرسش: اگر صیغه نامه را خودمان نوشته باشیم و شاهد امضا کند، اعتبار قانونی دارد؟

پاسخ: معمولا مراجع انتظامی‌و هتل ها صیغه‌نامه یی که دارای مهر برجسته باشد را قبول می‌کنند.

پرسش: براى صیغه محرمیت داشتن شناسنامه الزامیست؟ من براى تعویض اسمم، شناسنامه‌م هنوز نیامده است، مشکل پیش می‌آید؟ بدون شناسنامه امکان دارد؟

پاسخ: صیغه محرمیت و عقد موقت و یا صیغه، اصطلاحاتی است که در این خصوص استفاده می‌شود و برای انجام آن، معمولا عاقدهای شرعی داشتن شناسنامه برای خانم را الزامی ‌می‌دانند ولی برای زوج کارت ملی هم کفایت می‌کند.

پرسش: من ۴ سال پیش با آقایی ازدواج موقت دوساله داشتم و دفترچه گرفتم، بعد از پایان مدت به درخواست ایشون، خودمان صیغه ازدواج دائم را خواندیم، آیا این ازدواج صحت دارد؟ با توجه به ‌اینکه‌ ایشان اکنون به شدت بیمار هستند و از همسر قبلی‌شان هم دو فرزند بزرگ دارند. آیا از نظر قانونی ارثی به من می‌رسد؟ آیا می‌توان مدعی عقد دائم با ایشان بود؟ یا چون مدرکی ندارم ابن ازدواج باطل است؟

پاسخ: ازدواج دائم اگر درست جاری شده باشد حتی اگر خود زوجین هم بخوانند واقع می‌شود، اما مشکل اینجاست که شما شرعا زن و شوهر هستید و نه قانونا. می‌بایست کلیه مدارک و شواهدی که دارید که اثبات کند صیغه عقد دایم بین شما جاری شده به دادگاه برده تا بتوانید آن عقد را ثبت قانونی نمایید و یا از طریق اقرارنامه در دفتر اسناد رسمی که دو (زوج و زوجه) حاضر شوند و نسبت به وقوع این عقد اقرار نمایند، شرعا عقد دایم انجام شده و قانونا خیر. در صورتی که قصد جدایی دارید باید صیغه طلاق برای شما جاری شود.

پرسش: آیا راهی هست که آدم متوجه شود، یک شخص چند بار در طول عمر خود سابقه صیغه شدن برای ازدواج با افراد مختلف را دارد؟

پاسخ: با توجه به ‌اینکه هیچگونه بایگانی ندارد و ثبت احوال هم کاملا از آن بی اطلاع است پس بنابراین راهی برای استعلام ندارد.

پرسش:  دختری ۳۷ ساله هستم که مجرد می باشم و تصمی به عقد موقت با یک آقایی دارم می خواستم بدونم در این سن اجازه پدر لازم است یا خیر و آیا می‌شود عقد موقت خواند و هزینه ثبت آن چقدر است؟

پاسخ: بعضی از مراجع و آقای مکارم نظر بر این دارند که اجازه برای دختر رشیده بالای ۳۰ سال نیاز نیست. تعرفه خاصی نداره و سازمان تعرفه خاصی را اعلام نکرده. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: برای ازدواج موقت زوجه که پدرشان فوت کرده و مطلقه نیز نمی‌باشند و سن‌شان ۳۳ سال باشد. شرایط و مدارک ثبت صیغه‌نامه موقت چگونه است؟

پاسخ: گواهی فوت پدر و نبود جد پدری کافیست.

پرسش: برای ثبت ازدواج دائم اگر به پدر دسترسی نداشته باشیم و جد پدری هم فوت شده باشد ولی قبلا یک بار ازدواج موقت کرده باشد و عقد نامه انقطاعی شرعی هم داشته باشد، عقد دائم یا عقد موقت انجام می‌گیرد؟

پاسخ: حضور پدر و یا وکالت از ولی زوجه برای دوشیزه لازم است. البته بعضی از مراجع و آقای مکارم نظر بر این دارند که اجازه برای دختر رشیده بالای ۳۰ سال نیاز نیست.

پرسش: دوستم صیغه کرده، زن اول‌ش فهمیده و کپی صیغه راپیداکرده الانم دادگاه می‌تواند باکپی ثابت کند؟

پاسخ: بستگی به مدارک و ادله ارائه شده توسط مدعی (زن اول) و نظر قاضی دارد. ادله و شواهد و مدارکی که زن اول به همراه دارد اگر قابل استناد باشه و قاضی کافی بداند جایی برای انکار آن نیست.

پرسش: بنده متاهل هستم و حدود یکسال پیش با خانمی‌ازدواج موقت داشتم. ایشان در حال حاضر باردار هستند و تصمیم داریم که آن ازدواج موقت را به ازدواج دائم تغییر دهیم به گونه‌ای که نام ایشان و فرزند نیز در شناسنامه من و همینطور بالعکس ذکر شود. برای انجام آن چه اقداماتی باید بشود؟ آیا با مراجعه به دفتر شما و درخواست فوق الذکر قابل انجام است؟

پاسخ: باید از طریق دادگاه اقدام نمایید.

پرسش: من باکره نیستم. البته ازدواج نکردم و براساس رابطه باکره‌گی‌م از دست رفت. می‌خواهم با آقایی عقد موقت کنیم. می‌خواستم بدونم که برای عقد موقت آیا باید برای عقد موقت باید برگه باکره نبودن با محضر ارائه بدم؟ و پیش دکتر زنان برم کافیست؟ یا باید حتما به پزشک قانونی برم؟

پاسخ: در عقد دائم که عقد رسمی‌و قانونی است ملاک شناسنامه‌ها هست که اگر دارای سابقه ازدواج باشد اجازه پدر لازم نیست. اگر دارای سابفه ازدواج نباشد اجازه پدر لازم است. ما در عقد موقت که عاقد شرعی انجام می‌دهد و جنبه رسمی‌ندارد، می‌بایست با خود عاقد شرعی از این موضوع اطلاع پیدا کنید. بعضی از مراجع برای دختر ۳۰ سال به بالا (رشیده) حتی اگر دوشیزه هم باشد اجازه پدر را لازم نکرده است. اما در ازدواج دائم قانون ملاک عمل است. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: من با آقایی که همسر اول دارن عقد دائم کردیم ولی محضری نکردیم. الان بعد داشتن رابطه و از بین رفتن بکارتم، می‌تونیم بدون رضایت همسر این آقا عقد را ثبت رسمی‌کنیم؟ اگه صیغه‌نامه ارائه بدیم چطور؟ میشه ثبت رسمی ‌بکنیم؟ در هر دو صورت راهنمایی کنید هردو تصمیم داریم در شناسنامه‌ها ثبت شود.

پاسخ: با ارائه صیغه‌نامه و یا اثبات عقد دائم در دادگاه می‌توانید اجازه ثبت عقد دائم را از دادگاه بگیرید اما چون بدون رضایت همسر اول زوج بوده همسر اول هم حق طلاق و هم حق اخذ مهریه را دارد.

پرسش: مهر برجسته در صیغه نامه کفایت می‌کند؟ همون مهر که فلزی هست و با فشار دست رای کاغذ جا می اندازد؟ و اینکه نیاز به نامه حراست و …ندارد؟

پاسخ: مهر برجسته‌ای که معمولا در آن نوشته می‌شود عاقد شرعی کافیست.و صیغه‌نامه‌ای که ممهور به آن مهر باشد اعتبار دارد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

 

 

پرسش: برای عقد موقت خانم (بانو) ۲۸ ساله آایا نیاز به اذن پدر هست؟ همه‌ی دفاتر ازدواج، ازدواج موقت هم انجام میدهند؟

پاسخ: اگر در شناسنامه طلاق ثبت شده است، معمولا اکثرا صیغه موقت را انجام می‌دهند، اما اگر بانو هستند ولی در شناسنامه اثری از طلاق نیست باید با عاقد شرعی صحبت کنید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: می خواستم بدونم من اگر بخواهم با دختر خانم بالغی صیغه موقت داشته باشم بعد پدر و پدر بزرگ خانم فوت شدند و طبق فتوای برخی علما بدون اجازه شخص دیگری می‌توانم با این خانم صیغه کنم؟

پاسخ: در صورت فوت ولی زوچه یا جد پدری اجازه کلا ساقط می‌شود و می‌توانید با وی عقد نمایید.

پرسش: حق و حقوق قانونی زوجه در صیغه موقت بر گردن زوج را شرح دهید؟

پاسخ: در عقد موقت فقط مهریه برای زوجه هست و نه نفقه دارد و نه ارث می‌برد.

پرسش: اگر پدردختر با ازدواج دخترمخالفت کند، درحالی که خوده دختر با این ازدواج موافق باشد، .آیاخواندن صیغه محرمیتِ موقت بین ختر و پسر، نیاز به اجازه پدر دارد؟

پاسخ: در این خصوص نظر‌ها متفاوت است. بعضی مراجع مانند آیت الله مکارم شیرازی معتقدند اگر دختر بالای ۳۰ سال سن و رشیده یاشد نیازی به اذن پدر ندارد بعضی از مراجع دیگر هم نظر دیگری دارند می‌بایست با عاقد شرعی در این خصوص هماهنگ نمایید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: خانمی‌ را به مدت ۱ سال صیغه موقت کردم، حالا باردار شده می‌تواند از من شکایت کند که با من ازدواج دائم کنه؟

پاسخ: طبق قانون جدید خانواده می‌تواند از طریق دادگاه درخواست ثبت رسمی‌عقد موقت در شناسنامه را انجام دهد که جزو سوابق شما هم می‌شود و نام فرزند هم در شناسنامه‌ها ثبت می‌شود

پرسش: آیا من می‌توانم با خانمی‌که یکبار ازدواج کرده باشند و طلاق بائن غیر مدخوله گرفته باشند ولی الان بکارت نداشته باشند ازدواج موقت نمایم؟ برای صیغه آایا شناسنامه‌شان کفایت می‌کند یا نیاز به طلاق نامه هم‌ می‌باشد؟ پاسخ: ایشان هنوز طبق شناسنامه دختر محسوب می‌شوند و نیاز به اذن پدر دارند ولی در عقد موقت بستگی به عاقدی دارد که قصد انجام آنرا را دارد چون طبق نظر بعضی از مراجع می‌شود و طبق نظر برخی دیگر نمی‌شود. وقتی طلاق بائن غیر مدخوله است دفتر طلاق نامه‌ای به دختر می‌دهد و با مراجعه به ثبت احوال نام همسر قبلی را پاک می‌کند و بنابراین ایشان نیازی به طلاقنامه ندارد بخواهد به جایی ارائه دهد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر من با خانمی‌که باکره نباشند و قبلا نیز ازدواج نکرده باشند صیغه کنم. آیا ایشان می‌تواند بعدا مدعی شوند که بکارت من توسط تو زایل شده است؟ آیا بعدا مشکلی متوجه من خواهد شد؟ در چنین وضعیتی من چگونه باید اثبات کنم که‌ایشان در زمان صیغه با من بکارت نداشته‌اند و بکارت ایشان توسط فرد دیگری زایل شده است؟

پاسخ: کلا ازدواج موقت مسائل و مشکلات خود را دارد بطور مثال این مورد که فرمودید باید در دادگاه و در مراجع پزشکی قانونی ثابت شود که شما مسئول اینکار بودید یعنی این مراجع قضایی می‌توانند تشخیص دهند در چه زمانی این اتفاق افتاده‌. آیا شما در آن زمان با ایشان بودید و در عقد شما بودند و آیا شما این کار را انجام دهید یا خود شخص و از بین رفتن این بکارت دقیقا در چه راز و تاریخی اتفاق افتاده است و … . در کل مسائل ازدواج موقت چون از طریق مراجع قانونی انجام نمی‌شود هر گونه انتقال بیماری های خطرناک و همزمان در عقد شخص دیگر بودن و.. از مسائلی است که ممکن است اتفاق بیافتد.

پرسش: آیا در ماه رمضان میشه عقد موقت انجام داد یا نه؟

پاسخ: عقد دائم یا موقت در هیچ رازی حرام یا مکروه نمی‌باشد. ازدواج مستحب موکد است.

پرسش: حداقل سن دختر برای عقد موقت چقدر است؟

پاسخ: طبق قانون برای ازدواج دختر سن ۱۳ سال و اجازه پدر هم لازم است.

پرسش: بنده چند سالی است که همسر دارم. مدتی است با دختری آشنا شدم که باکره هست و عاشق بنده شده و می‌خواهد با بنده ازدواج کند و راضی است با زن اول بنده کنار بیاید و می‌گوید پدرش و خوانواده‌اش را راضی می‌کند. ولی مشکل بنده‌این است نمی‌خواهم خانواده و همسرم از این موضوع اطلاع پیدا کند. حال سوال این است که امکان دارد، دختر باکره با اجازه پدر را صیغه کنم؟ ولی در شناسنامه‌ام ثبت نشود که با همسر اولم و خونوادم مشکل بخورم؟

پاسخ: انجام صیغه در شناسنامه‌ها ثبت نمی‌شود و اگر پدر دختر باکره راضی به انجام صیغه موقت دخترش با شما باشد مشکلی نیست.

پرسش: امکان دارد با دختر باکره‌ای که صیغه موقت هست، خونه وزندگی تشکیل داد و رابطه برقرار کرد؟ از لحاظ قانونی که‌ ایرادی ندارد؟ یا ارگان دولتی نمی‌تواند مانع شود یا دخالت کند که چگونه با صیغه موقت در خانه جدا زندگی می‌کنید؟ اگه دختر حامله شود چگونه می‌شود؟ اگر بچه بدنیا بیاد و شناسنامه صادر شود باید اسم بچه در شناسنامه بنده هم ثبت شود؟ برای بچه شناسنامه جدا صادر می‌شود؟ اونموقع از صیغه موقت تبدیل به صیغه دایمی می‌شود؟

پاسخ: صیغه موقت هم دارای دفترچه یا برگه‌ای است که دارای مهر برجسته عاقد شرعی است و مانند عقد دائم در همه جا دارای اعتبار است. اگر هم فرزندی بوجود بیاد طبق صیغه‌نامه برای فرزند شناسنامه صادر می‌شود. تبدیل به دائمی ‌نمی‌شود. همان عقد موقت در سوابق شما در ثبت احوال و شناسنامه‌ها ثبت می‌گردد. نام فرزند در شناسنامه پدر و مادر ثبت می‌شود.

پرسش: بنده با یک خانم صیغه موقت کردم به مدت یک سال. سند ازدواج که به ما داده شده، گم شده است. می‌خواستم بدونم می‌شود دوباره سند صادر کرد؟ و اگر می‌شود سند صادر کرد هزینه‌ای دارد؟ و هزینه‌ش چقدر می‌باشد؟

پاسخ: صیغه‌نامه المثنی ندارد باید دوباره کلا برای شما صیغه‌نامه صادر کنند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: من دختری ۲۴ساله هستم که حدود یک سال پیش صیغه موقت خوانده شد و خانواده‌ها امضا کردند. ما قصد ازدواج دائم داریم. پدر من در این یکسال فوت شدند. با جد پدری م ارتباطی نداریم و ایشون خیلی پیرهستند‌. آیا برای خواندن عقد دائم به اجازه ‌ایشون نیاز هست؟ در صورتی ک با اجازه کامل پدرم نامزدی کردم باز هم نیاز به اجازه جد پدری هست؟ حضور پدر و مادر پسر برای عقد دائم الزامی‌است؟

پاسخ: در صورت وجود جد پدری باید او حاضر شود و امضاء نماید و در صورت مشکلات در این زمینه باید از طریق دادگاه درخواست اجازه ازدواج نمایید. اجاره پدر و مادر زوج طبق قانون ملاک نیست و لزومی‌ندارد.

پرسش: آیا قبل از اینکه بخواهیم صیغه شویم، میشه نامه از محضر گرفت و با همون نامه آزمایشات را انجام داد؟

پاسخ: برای صیغه نیازی به آزمایش نیست، اما اگر بخواهید می‌توانید معرفی‌نامه بگیرید و آزمایش لازم را انجام دهید.

پرسش: موقع صیغه مقداری سکه مشخص می‌شود و موقع عقد دائم هم همین طور، که موقع عقد دائم این مهریه صیغه را خانما معمولا می‌بخشند. آیا این سکه که بخشیده می‌شود. از تعداد سکه مهریه دائم کم می‌شود؟

پاسخ: مهریه در صیغه محرمیت یا عقد موقت جدا از مهریه عقد دایم می‌باشد و ربطی به هم ندارد که از مقدار مهریه در عقد دایم کم شود.

پرسش: قصد ازدواج موقت داریم. فقط طلاق نامه خانم دست پدر ایشان می‌باشد و به جهت اینکه قصد نداریم کسی متوجه شود، امکان دسترسی به آن میسر نیست. آیا با شناسنامه که دارای مهر برجسته طلاق می‌باشد، امکان ازدواج موقت می‌باشد؟

پاسخ: اگر دارای مهر است و عده وی تمام شده است بلا اشکال است‌

پرسش: می‌خواستم بپرسم من با خانمی‌که مطلقه است قرار ازدواج موقت گذاشتیم. البته به گفته خودشان هنوز باکره می‌باشند. آیا بعد از مراجعه به دفترخانه ازدواج برای خواندن صیغه، دفترخانه با اینکه خانم مطلقه می‌باشد، از ما مدرک باکره نبودن می‌خواهد یا نه؟ لازم به ذکر که هردو راضی هستیم عقد بدون دخول باشد.

پاسخ: ملاک شناسنامه است اگر طلاق در شناسنامه ثبت شده و در طلاقنامه نوع طلاق خلع نوشته شده است زوجه دیگر باکره نیست و با همین مدارک ذکر شده ازدواج موقت انجام می‌شود. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده قصد ازدواج با دختری که مطلقه هست را دارم. می‌خواهیم برای قبل ازدواج صیغه محرمیت بخوانم. آیا خودم می‌توانم بخوانم یا عاقد لازم است؟ نمی‌دونم دوشیزه هستن یا بانو؟

پاسخ: اگر قصد مسافرت و یا بیرون رفتن ندارید، خودتان هم می‌توانید بخوانید. اما هتل‌ها و نیروی انتظامی ‌از شما مدرک (صیغه‌نامه )می‌خواهند. اگر دوشیزه باشد، اجازه پدر لازم است. اگر دختر نباشد اجازه پدر منتفی است. از طریق شناسنامه و یا طلاق‌نامه، از نوع طلاق می‌توانید اطلاع پیدا کنید.

پرسش: بنده با دختری که باکره است، قصد ازدواج موقت داریم. مرجع تقلید ما اذن پدر را الزام و واجب نکرده است. چکار باید کرد تا صیغه‌نامه دریافت کنیم که نیروی انتظامی ‌و هتل‌ها قبول داشته باشند. عاقد باید مقلد مرجع ما باشد؟ یا هر عاقدی که اذن پدر شرط نمیداند می‌تواند باشد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر در ازدواج موقت زوجه باردار شوند و بخواهند ازدواج‌شان ثبت شود، دادگاه اجازه ثبت دائمی‌ ازدواج را به زوجین می‌دهد یا فقط ثبت ازدواج موقت را؟

پاسخ: یکی از شرایط ثبت ازدواج موقت در شناسنامه‌ها از طریق دادگاه بارداری زوجه است، اما همان عقدی که باعث بارداری شده است. بنابراین اگر در عقد موقت بوده‌اند، عقد موقت در شناسنامه‌ها ثبت می‌شود.

پرسش: بنده مدارک شناسایی م را دزدیدند و فقط گواهینامه رانندگی موجود است. با همین مدرک شناسایی عقد موقت ثبت می‌شود؟ البته خانمی‌که می‌خواهد به عقد موقت من در بیاد مدارک‌ش کامل است.

پاسخ: برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا صیغه هم مثل عقد وام به آن تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: خیر چون سند رسمی ‌نیست. وام ازدواج فقط به عقد دائم رسمی‌تعلق می‌گیرد.

پرسش: من بخاطر مشکلاتی که با زنم دارم می‌خوام با یک خانم دیگه صیغه کنم. می‌خواستم. آیا اجازه زن اولم ‌نیازه واسه صیغه‌نامه رسمی؟ اگر صیغه‌نامه محضری داشته باشیمف جایی ثبت می‌شود و قابل استعلام است؟ از شهرستان می‌توانیم مراجعه کنیم واسه صیغه محضری و اگه می‌شود چقدر طول می‌کشد صیغه‌نامه را به ما بدهند؟

پاسخ: برای انجام صیغه، رضایت همسر اول لازم نیست. چون عقد شرعی هست اما اگر همسر اول بفهمد می‌تواند طلاق بگیرد با گرفتن مهریه. صیغه جایی ثبت نمی‌شود نه در ثبت احوال و نه در شناسنامه‌ها. معمولا بلافاصله صیغه‌نامه را به شخص می‌دهند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: نحوه گرفتن رضایت نامه از همسر اول برای ازدواج موقت را توضیح دهید؟

پاسخ: با مراجعه به دفتر اسناد رسمی‌و تنظیم سند، رضایت‌نامه از طرف زن اول در خصوص ازدواج موقت زوج با هر فرد دیگر در هر مدت زمان و به صورت مکرر.

پرسش: آیا دختری که عقد ساعتی می‌کند، عده باید نگه دارد؟

پاسخ: صیغه موقت عده ی ۲ ماهه دارد.

Comments are closed.